Zo is er door het Ministerie van Volksgezondheid in de Verenigde Staten gekeken naar de invloed van trapondersteuning op fysieke inspanning. En naar wat het perspectief van mountainbikers zelfs is op het gebruik van elektrische mountainbikes.
Waar?
Verenigde staten
Onderzoek?
Invloed van een elektrisch mountainbike op fysieke inspanning en de perceptie van elektrische mountainbikes.
Conclusie?
De gemiddelde hartslag van fietsers op een elektrische mountainbike was 94% van die van fietsers op een normale mountainbike. Waarmee de inspanning nog steeds voldeed aan de vereiste inspanning om als cardio oefeningen bij te dragen aan de gezondheid. Desondanks hadden deelnemers het idee dat hun fysieke inspanning veel lager was. Het perspectief dat het gebruik van een elektrische mountainbike dus minder gezond was, was puur subjectief. Gezond leven hoeft dus niet zwaar te zijn.
In Noorwegen is gekeken naar de invloed van het gebruik van een elektrische fiets op beweging in het algemeen. Dit om de voordelen van een e-bike te benutten om zo meer mensen op de fiets te krijgen. Met name is gekeken of het gebruik van een elektrische fiets in de plaats zou komen van andere vormen van beweging.
Waar?
Noorwegen
Onderzoek?
Invloed van elektrische fietsen op fysieke activiteit in het algemeen
Conclusie?
De elektrische fiets kan het gemiddelde aan beweging omhoog brengen, aangezien deze ook mensen aanspreekt die normaal weinig interesse hebben in sport. Goed nieuws voor wat betreft vitalere werknemers dus!
In Zwitserland hebben ze het gebruik van elektrische fietsen vergeleken met dat van normale fietsen. Om te kijken wat de invloed is van elektrische fietsen op de gezondheid mensen met overgewicht.
Waar?
Zwitserland
Onderzoek?
Het effect van fietsen op een normale fiets en een e-bike voor volwassenen met overgewicht
Conclusie?
Dankzij de hogere snelheden en het behaalde hoogteverschil op e-bikes, kunnen deze bijdragen aan beter functioneren van longen en het hart. Zelfs met beschikbare trapondersteuning. Wat het plezier van fietsen voor iedereen dichterbij brengt. En de daarbij horende vitaliteit!
Als laatste het onderzoek in maar liefst 7 steden in Europa. Waarbij is gekeken naar tijdsbesteding van mensen met een elektrische fiets en mensen die ofwel met de fiets of met de auto gaan.
Waar?
Europa (7 steden)
Onderzoek?
Vergelijking van het niveau van fysieke activiteit door reguliere fietsers en die op een elektrische fiets
Conclusie?
De tijd die besteed wordt aan fysieke activiteit is voor beide groepen ongeveer even groot. Mensen op een elektrische fiets leggen in dezelfde tijd uiteraard een grotere afstand af. Het grootste voordeel is te behalen voor mensen die van ofwel vanuit de auto ofwel vanuit het openbaar vervoer overstappen op een elektrische fiets.
Heeft jouw organisatie vitaliteit ook in het jaarplan opgenomen? Laat het ons weten en dan kijken we samen naar de mogelijkheden om met behulp van een (lease)fiets van de zaak een steentje bij te dragen. Let’s go green together!